Brugertracking

Hvem kan følge med i, hvad man ser på nettet?

Forløbene giver et indblik i, hvorfor og hvordan sociale tjenester indsamler data om brugere via tracking og kobling af brugerdata samt hvilke konsekvenser det har for brugernes privacy. Eleverne får en forståelse af Internettets og WWW's arkitektur med fokus på sikkerhed: hvem kan tilgå data hvor og hvordan kan brugere undgå overvågning.

Materiale

Forløbsbeskrivelser
Lektionsplaner, faglige mål, opgaver og materiale til timer


Idéer og skitser

Cisco Packet Tracer - BendtsenBendtsen - Rediger

Version 6.2 - gratis, men gammel

Kan illustrere: Routere, Nat, Proxy…

Brug simulation og play for at vise, hvad der sker i enhederne på netværket - eks. ved ping

Obs! Routere er som udgangspunkt slukkede - så man skal ind og tænde dem i indstillingen

Kunne foreningen skaffe en licens til undervisere i gymnasiet? - KoCCNA

DansCourses: youtubekanal om netværk


Digital selvforsvar for journalister - runeklarskovruneklarskov - Rediger

Freja Wedenborg er journalist og forfatter

https://www.journalistforbundet.dk/digitalt-selvforsvar

https://www.cryptoguide.dk/v-rkt-jer


New - hagohago - Rediger

Trusselsbillede - bruge skema + trappe oversigt til at analysere trusselsbillede for f.eks. en webshop og for eleverne selv. Jeg tror, det er godt at give nogle konkrete redskaber.

CIA-modellen - bruge den undervejs, fremhæve ved flere eksempler.


Konstruktion af passwords - KirstenisagerKirstenisager - Rediger

Eleverne starter med at risiko vurdere de sites de bruger ( risikomatrix)
Program, der tjekker passwords- tjek dine passwords!
Phishing mails-klikker du på dem?
Generer selv 3 passwords- følsomme, middel, ikke følsomme sider

  • mindst 10 tegn lange
  • brug en sætning-erstat nogle bogstaver med tal eller tegn

En side fra Jimmy - PaxMetersenPaxMetersen - Rediger

Journalisten.dk/stop anbefales af Jimmy.

Rummer de 12 huskeråd som journalister skal følge med

En guide digital sikkerhed.


side 1 af 212næste »
Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 License