Brugertracking - Til Læreren - C-niveau

Bemærk lektionsplaner er henvendt til underviseren og tidsangivelser er vejledende.
Hent PP her: https:www.lectio.dk/lectio/2/dokumenthent.aspx?documentid=20090175397

Læreplansmål

C: Påvirkning af brugeres adfærd - hvad er konsekvenserne af den mgl. forståelse af overvågning.
C: Systemers Arkitektur: hvem har adgang til cookies/brugerdata i en browser (og i en app).
C: Repræsentation og manipulation af data - hvordan kan simple browseroplysninger bruges til at genkende brugere

Elevforudsætninger

Teknologi: PC/MAC med Chrome.

Lektionsplan

Internettet

Digitale signaler, Bits, IP og IP-adresser (30 min)

  • Fællesvisning: Khan Academy: The internet – wires, cables & wifi
  • P02 opsummering:
    • bits og antal kombinationsmuligher, bits & bytes, kilobytes…
    • ASCII: Eksempel der illustrere hvordan man går fra bits til tegn
    • 64, 128,256,52,1024 - Hvor kender eleverne tallene fra?
  • P03 opsummering:
    • Båndbredde, biterate, latency
    • Signaltyper: fra el/radio, og lys til bit
  • Khan Academy: ip-adresse & dns
  • P04 opsummering Internet Protokol, IP-adresse, URL og DNS
  • P05 Øvelse: skriv ip-adresse direkte i søgefelt - hurtigere/langsomt end url?

IP, Routing og tracking (60 min)

  • Fællesvisning: Khan Academy: Packet, Routers & DNS
  • P06 opsummering: IP-pakke, router, klient/server
  • P07 Optiske kabler - Internettets motorvej
    • Lad elever klikke rundt på kort: hvem tror de ejer kabler? hvem gør det? hvem burde?
    • Fælles: Hvad sker ved kabelbrud mellem Grønland og Island?
    • Fælles: Hvordan kan der censures og hvordan omgås det med proxyservere
    • Fælles: Opsamling: Svært at censurere og tracke via ip-adresse alene
  • P08 Yougetsignal
    • Vis på yougetsignal på projektor - går pt. ned ved mange forespørgsler…
    • Vis egen Ip og foretag » hosttrace
    • Lav herefter proxytrace med mx.dk og repeter, hvad en proxy er
    • Lektie: undersøg, hvor hjemmesiderne for én eller flere af de netbutikker du bruger ligger

Code.org - Internet (60 min - ekstra, kan udelades)
Eleverne arbejder med et udvalg af opgaver fra i code.org's forløb til deres internetsimulator. OBS! Der skal oprettes en klasse først på code.org (gratis) som eleverne kobler sig på via en klassekode (nederst på deres forside).

  • https:studio.code.org/s/netsim
    • Fase 3: P2P - Sending numbers
    • Fase 4: P2P - Sending Ascii
    • Fase 6: Routers and adresses
    • Fase 8: Manual DNS
    • Fase 9: Manual DNS
    • Fase 10: Freeplay

Privacy & Tracking

Film: Privatliv til salg (60 min)

  • Vis dokumentar
  • P09: Opsamling: hovedpointer?

Privacy & Tracking (60 min)

  • P10 Overvågning & privacy
    • Forretningsmodeller for Sociale Medier; Brugerdata; Big data;
    • Hvem har overvågningen konsekvenser for? Eleverne selv? Hvornår og hvorfor er er der tale om personfølsom data?
  • P11 Big data
    • "fælles likes" til at "forudsige" likes og beskrive folk.
    • Jo mere viden jo større indtjening
  • P12 Indblik i hvordan sygdom, politiske ståsted, misbrug m.m. kan "gættes" ud fra likes/webbesøg…
  • P13: Tracking i Google
    • Elever ser googles data om dem selv:
      • Søgeord
      • Enheder & placeringshistorik.
    • Eleverne skal komme med idéer til, hvordan kombinationen af søge- og placeringshistorik kan udnyttes.
    • Eleverne skal parvist komme med argumenter for, om det er problematisk og om det kan være lovligt.
  • Ted Talk om privacy og Big Data og hvordan det kan forbedres: What will a future without secrets look like? | Alessandro Acquisti https:www.youtube.com/watch?v=H_pqhMO3ZSY

Tracking: Mobilapps (30 min)

  • P14 Hvad kan apps have adgang til? Hvad kan data bruges til? Hvordan kan overvågning undgås?
  • P15 Hvordan undgås tracking

WWW

WWW: Http & Cookies (30 min)

  • Fællesvisning: Khan Academy: HTTP & HTML
  • P16 Opsummering WWW: Link, http, Browser, Cookie - må også lægges af billeder og andre indlejrede elemeter
  • P17 Opgave: Besøg indkøbssite og se om der kommer matchende reklamer på andet site. Crosssite cookies virker pt. Kun i Chrome! Elever diskutere om det reelt set er problematisk?
  • P18 HTTPS
  • P19 Tracking

Tracking på WWW

Cookies (60 min)

  • P20 Cookies: rettigheder til at skrive/læse cookies. 1. 2. og 3. parts cookies. Gennengang af eksempel på tracking med 3. part cookies via likeknap.
  • P21 Se og analyser cookies i Chrome.
  • Opgave elever undersøger cookies nærmere med Firefox' udviklingsværktøj. Hvem gemmer cookies vis et site hvornår. � * Diskussion af om advarslen mod cookies dels giver mening eller hvordan det alternativt burde håndteres.
  • Hvorfor finder brugerne sig i det: Du skal dele flg. oplysninger med xx, og xx… for at se siden (eks. mx.dk )

Browser Fingerprint (60 min)

  • P22 Introduktion til Browser Fingerprint
  • P23 A) Elever undersøger om deres browser er unik
  • P23 B) Elever udforsker WE der registrere oplysninger om deres browser

60 min: Web Beacons (60 min)

  • P24 Tracking pixel/web bug/beacon, tracking pixel … 1999-beskrivelse. Hvad er web beacons og hvorfor bruge dem med eller frem for cookies. Gennemgang af eksempel på web beacon indlagt via tracking pixel.
  • P25 Se og analyser web beacons i Chrome . Introduktion.
    • Opgave: tjek af mx.dk for webbeacons fra Google/Facebook
    • Opgave: Analyse af om de bruger unikt brugerid og hvad der kan være problematisk i forhold til personfølsom data.

Tracking og privacy

Se og vurder tracking (30 min)

  • P26: Elever vurderer og diskuterer stragtegier for tracking
  • P27: Introduktion til at se og blokere tracking med disconnect
  • P28: Introduktion til persondatalov og diskussion af "samtykke"
  • P29: Opgave hvor eleverne selv finder og afgrænser problematiske 3. parts elementer.
Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 License