Overvagning Og Bigdata Intro Til Databaser

Overvågning, Big Data og intro til databaser

Modul 1: Intro til emnet

  • Lad eleverne se filmen Privatliv til salg (kræver adgang til CFU).
  • Diskuter: Hvordan overvåges vi af IT-giganterne? Hvorfor er det et problem? Suppler gerne med ovenstående video-klip fra kanalen Yebseb.

Modul 2: BIG DATA OG AI

Lad eleverne se videoerne, evt som 'log-off-event', altså at de skal lukke computere og telefoner og notere stikord på post-its.
Stil spørgsmål omkring hvad er sammenhængen mellem big data, IA og computational thinking.

Eventuelt kan følgende spørgsmål til hver case bruges:

  • Hvad er data i forbindelse med casen?
  • Hvor registreres data? Hvor gemmes de?
  • Hvem har adgang?
  • Hvilke rettigheder til data afgives?
  • Hvordan kan de afgivne data bruges eller misbruges?

Modul 3:

Modul 4: Introduktion til databaser

  • Læsning IFTEK: Hvad er en database?
  • Prøv at oprette en profil på BASEPORTAL eller et lignende DBMS (Database management system).
  • Eleverne skal nu skabe en enkel database: Opret 3 tabeller. Kunde, ordre og produkt. Ordre skal være afhængig af kunde og produkt. Man kan kun bestille et produkt, hvis man er oprettet som KUNDE i KUNDE-tabellen og man kan kun bestille produkter, der findes i produkt-tabellen. Benyt forskellige relevante datatyper. Der skal være ID, tekst, priser, opslag og billeder (af produkterne) og evt link.

Modul 5: Normalisering, Client/server og 3 lags-modellen

LINKS

Internettet i samfundet

Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 License