Overvagningskapitalisme Og Big Data

"Hvis er tjeneste ikke koster noget, så er det fordi DU er produktet"

George Orwell beskriv i dystopien "1984" allerede i 1948-49 er overvågningssamfund. Kan man tale om dette i dag, hvor store virksomheder, søgemaskiner og sociale medier, handelsplatforme m.m. høster enorme mængder af data om os, kaldet BIG DATA?
Alt dette gemmes i databaser, der er systemer, hvor man kan gemme, udvælge, opdatere, søge i og præsentere store mængder af data

Hver dag sender vores mobile enheder, telefoner m.m. data om, hvilke medier, vi tjekker på nettet og når vi på computeren klikker løs ligeså. Denne data er af stor værdi for virksomhederne, for den kan bruges til at målrette reklame mod netop vores præferencer. Men kan vi ikke være ligeglade? Eller måske ovenikøbet lykkelige for alle de smarte produkter, der kender vores behov, før vi har fortalt om dem? Hvis vi ser fx rejsevideoer på Youtube om et sted, vi gerne vil besøge eller skriver en mail til familien om samme rejsemål, så dukker fra kort tid efter gode tilbud på rejser til samme sted op i højrespalten på ens favorit-sociale medie?

Når vi er på store online-handelsplatforme, så får vi ofte tilbud produkter, der minder om dem, vi sidst klikkede på. Data om os, gemmes i cookies på computere og lagres i kæmpe-store databaser, og der foregår en lystig udveksling af data i mellem databaserne. Data sammenkøres og kunstig intelligens-algoritmer trawler de store masser af big data igennem, for at finde sammenhænge imellem vores adfærd. I skyen bygges skygge-profiler af os, som virksomheder og organisationer kan anvende til at målrette tilbud til os. Måske ved de endda mere om os, end vi selv?

Den amerikanske forsker Shoshana Zuboff kalder dette fænomen for overvågningskapitalismen, som en næste skridt i kapitalismens udvikling. En gang var nettet et frihedens medie, nu kontrolleres det af ganske få, altdominerende virksomheder - nævn selv hvilke! Disse kan bruge adfærdsdata til ikke alene at vide hvad vi gør på nettet eller hvilke produkter, vi skal præsenteres for men også forudsige, vores handlinger - og alt i det skjulte, uden for demokratiets rækkevidde.

Arbejdsspørgsmål

  • Undersøg hvad er kunstig intelligens og cookies
  • Hvilke data tror du kan forudsiges om dig ud fra dit søgemønster på Google?
  • Hvilke data tror du kan forudsiges om dig ud fra du liker på Instagram eller Facebook?
  • Hvad kan sige, hvis vi kører viden fra alle kanaler sammen?
  • Hvordan kan det bruges negativt eller hvordan kan denne viden sælges?
  • Hvad forstås ved sætningen "Hvis er tjeneste ikke koster noget, så er det fordi DU er produktet"?
  • Er det godt eller skidt, hvis et socialt scanner alle verden bøger ind? Tager billeder af alle veje og huse uden af spørge brugerne, evt også med droner? Indsamler data om, hvor folk er på et givent tidspunkt og fotograferer dem, uden at spørge dem ?

Læs mere her:

Larsen, Signe Holm: "Vi lever i overvågningskapitalismens tidsalder – og vi har endnu ikke forstået konsekvenserne af det ", Information 8/2 2019 her

LINKS

Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 License