Betingelser, løkker, procedurer og typer - og lidt om indrykninger i Python
En meget grundlæggende type ordre, som man genfinder i alle programmeringssprog er if-then, hvis så-sætninger eller betingelser. Et eksempel på en betingelse
if brugernavn=='admin':
_print("Du er logget på som admin")
Bemærk, at når du bruger lighedstegnet sammenlignende, så i hvis-så sætninger skal der 2 lighedstegn. Når du sætter en værdi lig med noget, fx a=5 skal du kun bruge et lighedstegn.
Bemærk også at indrykningerne (altså tryk på TABULATOREN eller TAB-knappen) er meget vigtig i Python. Det betyder, at der der er indrykket UNDER if-sætningen bliver udført hvis og kun hvis sætningen er sandt.
Du kan også skal else-konstruktioner
if d==0:
else:
Input og datatyper
ditvalg=input("Hvad er dit valgsprog");
Denne sætning betyder, at brugeren præsenteres for en tekst (lige som print("Hvad er dit valgsprog"), men brugeren skal herefter taste noget og det, som der tastes, lagres i variablen ditvalg
Variable og andre datastrukturer har en datatype. Det vil sige, at strukturerne indeholder bestemte typer data, fx tekst, tal eller lign. Hvis der står noget tekst i en variabel kan man ikke lægge 5 til. "Fisk"+5 giver ingen mening.
funktioner, procedurer og scope
I matematik er fx gange, kvadratrødder og sinus funktioner. Man kalder en funktion med en variabel, fx f=sinus(x). X kalder vi argumentet, det tal, vi vil have beregnet sinus af. I programmering kan man selv skabe sine egne funktioner, som man så kan kalde mange gange.
Eksempel på en funktion