Reklamespil - Genrer

Omfang & mål

De vigtigste rammer for et reklamespil er dels om det er et produkt eller et et budskab der promoveres, samt om der er penge/ressourcer til et enkelt og ofte kort spil eller et mere udvidet og gennemarbejdet spil. Spillene kan placeres i et skema som nedenstående alt efter hvilken kategori de tilhører.

enkelt udvidet
produkt barbie-so-in-style-fashion-blast.png toyota-fantastic-contraption.png
budskab reklamespil-sko-spil-radikale-Pia-K.png un-stop-disasters.png

I de enkle, kortere reklamespil er der ofte et enkelt gameplay og da der kun er kort tid til at få budskabet frem placeres reklamen centralt i spillet. Mange af spillene er nye versioner af kendte spil med et lille sjovt twist, som skal give målgruppen lyst til at spille det.

I de længere/mere gennemarbejdede spil kan reklamen være mindre åbenlys og ligge i eks. i spillets handling og budskab… En variation af spillene er gratis, sponsorede baner til spil, der ellers skal købes - eks. Jyske Banks remake af Globetrotter. Motivationsfaktoren for at bruge tid på spillet er oftest, at man spille en gratis, gennemarbejdet (bane af) spil.

Enkle reklamespil

  • Form: kort spil med et enkelt gameplay
  • Reklame: meget eksplicit og oftest centralt i spillet
  • Motivationsfaktor: gratis; med skævt, sjovt twist

Udvidede reklamespil

  • Form: gennemarbejdet (bane til) spil med udvidet gameplay
  • Reklame: eksplicit på startside, men i spillet kan reklamen være mere implicit
  • Motivationsfaktor: gratis og gennemarbejdet (bane til) spil

Genre: handling

Som almindelige spil findes reklamespil i mange former og variationer. Spil kan genreinddeles på et utal af måder, og en af de mest brugte kriterier er handling og succeskriterium. Her kan man skelne mellem fire typer af spil: action, adventure, strategi og proces.
[1].

Action
Kamp - Reflekser
reklamespil-sko-spil-radikale-Pia-K.png
Kast sko efter Pia (Radikale)

Adventure
Gådeløsning - Logik
toyota-fantastic-contraption.png
Fantastic Contraption Prius

Strategi
Opbygning - Analyse
un-stop-disasters.png
Stop Disasters! (FN)

Proces
Udforskning - Fantasi, leg
barbie-so-in-style-fashion-blast.png
Fashion Flash (Mattel)

I actionspil skal man have hurtige reflekser for at skyde, undgå skud, fange ting osv. for at gennemføre spillet. Eksempler på spil er Pacman, Snake, Skydespil m.m. Spillene kan være ganske enkle og gøres meget korte og måske derfor er langt de fleste reklamespil også actionspil.

Adventurespil udfordrer logikken og går ud på at løse gåder og gennemskue træk og konsekvenser. Adventure fra 1976 er det første spil, mens Myst var med til at gøre genren populær. Der er en eksempler på reklamespil inden for genren, men typisk er det en enkelt (type af) gåde der skal løses.

I strategispil er det evnen til at analysere, samle og organisere ukendte og kendte faktorer der tæller. Her er Sim-City det klassiske eksempel sammen med Civilization & Dune. - Da genren går ud på at opbygge ressourcer er spillene er oftest meget tidskrævende og der er kun få eksempler på reklamespil inden for genren.

Man kan diskutere om en række processpil snarere er leg end spil, da der ikke er noget klart slutmål. Her står selve oplevelsen i centrum og "spillene" er meget forskellige fra flysimulatorer til dukkehusspil som Sims.

Afgrænsning af genre

Afgør hvilken genre 4 af eksemplerne med billeder tilhører og begrund det. Diskutér om nogle af spillene trækker på flere genrer samt hvorfor de gør det.

Ét spil - flere genrer

Oftest ligger spil dog ikke inden for én genre, men trækker på elementer fra flere. Det kan illustreres ved at sætte genrerne overfor hinanden i et diagram og placere spillene tættest på den/de genre(r) de trækker mest på. Trækker et spil på flere genre ligger det imellem disse:

spil-genre.png

Analyse af reklamespils mål og målgruppe

Vælg et eksempel på et reklamespil og lav en karakteristik for at afdække dens formål og formmæssige virkemidler

  1. Hvem står bag spillet?
  2. Hvad ønsker de at promovere?
  3. Hvilke karakteristika har spillet? - produkt/budskab; enkelt/udvidet; eks-/implicit reklame; motivationsfaktorer; genre…
  4. Hvilke betydning har de enkelte karakteristika for om budskabet/produktet når frem?
  5. Ville en anden valg af form være mere hensigtsmæssig?
Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 License