Robotter I Undervisningen - Lærervejledning I Øvelsen Sumo Brydning

Sumo brydning plejer at være en aktivitet som eleverne finder virkelig sjov. Kampene giver spænding og masser af gode grin på kort tid.

I elev-linket til Sumoaktiviteten er der en lang række forslag til hvordan en robot kan se ud.

Det er man nødt til at ignorere hvis denne øvelse skal laves hurtigt. Brug standardrobotten og sæt en eller flere sensorer på. Se forslag til hvordan sensorerne kan monteres i byggevejledningen fra 9797 kassen.

Nederst på elevlinket er der forslag til program for robotten. Der kan bruges forgreninger og/eller løkker.

Typisk vil en nedadrettet lyssensor bruges til at detektere om robotten er ved at køre over tapen (ud af ringen).

Den gode udfordring består især i når der skal detekteres på input fra to forskellige sensorer. F.eks. en lyssensor til at at holde styr på at man er i ringen, og en ultralydssensor til at finde den anden robot.

Hovedformålet med øvelsen er at få erfaringer med sensorer og programstrukturer. Dette gøres ved at afvikle en række hurtige kampe mellem grupperne. Brug erfaringerne fra hver kamp til at reflektere over programmet. Kan man forbedre det.

Banen kan laves ved at lave en cirkel med sort gaffa-tape på en lys baggrund. Eller omvendt hvid tape på mørk baggrund.

Aktiviteten kan afvikles på 1,5 - 2 timer, men man kan bruge langt mere tid. I så fald bør man bygge dedikerede sumorobotter, fx som dem der er foreslået på elevlinket til sumobrydningsøvelsen.

Curriculum

Eleverne lærer om:

  • Struktureret programmering
  • Input/Output begrebet (sensorer)
  • Simple typer
  • At finde innovative løsninger
  • At eksperimentere
  • At forbedre sine løsninger - efter et svidende nederlag i sumo ringen
Medmindre andet er angivet, er indholdet af denne side licenseret under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 License