Du kender sikkert LEGO mindstorm robotterne som kan købes i enhver velassorteret legetøjsbutik. Men de er ikke bare legetøj. De er lette at programmere, og man kan lære de fleste grundlæggende programmeringsteknikker med leg. I dette forløb skal du gennemgå nogle helt elementære teknikker som kan overføres til stort set alle andre forløb på iftek.dk. Du får her en introduktion til programmering.
Hvis Jeres klasse starter med dette forløb, har I samtidig mulighed for at deltage i en stor robotbegivenhed: World Robot Olympiad (også kaldet WRO),
Forløbet består af nogle øvelser, der alle forudsætter at læreren har lavet en lille introduktion:
- Trekanttegning - turtle programmering uden sensorer
- Frikunst - valgfri øvelse
- Klap en tegning - kunst med sensorinput
- Debugging
- Sumo brydning med NXT
- Kunstige væsener
Efter disse øvelser har I alle forudsætninger for at lave et godt WRO projektforløb
Robotter i undervisningen - til underviseren, Robotter i undervisningen - faglige mål, Robotter i undervisningen - materialer
Links - Robotter
Spil: LightBot 2.0: Flashspil hvor man bl.a. ved hjælp af funktioner skal programmere en robot til at løse en bane.
Forfattere
Lars Gaub, Aalborg Katedralskole og Ole Caprani, Aarhus Universitet