Overvagning Og Bigdata Intro Til Databaser
Overvågning, Big Data og intro til databaser
Modul 1: Intro til emnet
- Se filmen Privatliv til salg (kræver adgang til CFU).
- Diskuter: Hvordan overvåges vi af IT-giganterne? Hvorfor er det et problem? Suppler gerne med ovenstående video-klip fra kanalen Yebseb.
- Evt. denne tekst om overvågningskapitalisme og Big Data.
Modul 2: BIG DATA OG AI
- Deloitte: "Kom under huden på big data"
- IFTEK side om computationl thinking
- DTU.DK Kunstig intelligens v. Thomas Bolander
Lad eleverne se videoerne, evt som 'log-off-event', altså at de skal lukke computere og telefoner og notere stikord på post-its.
Stil spørgsmål omkring hvad er sammenhængen mellem big data, IA og computational thinking.
Eventuelt kan følgende spørgsmål til hver case bruges:
- Hvad er data i forbindelse med casen?
- Hvor registreres data? Hvor gemmes de?
- Hvem har adgang?
- Hvilke rettigheder til data afgives?
- Hvordan kan de afgivne data bruges eller misbruges?
Modul 3:
- Overblik: Sådan fik - og brugte - Cambridge Analytica 50 millioner profiler
- DR.DK: "Ekstrem overvågning..."
- DR.DK: "Domstol: Snowden..."
- Terror og overvågning
- IDA: "Forstå industri 4.0 på 5 minutter"
- WHAT IS BLOCKCHAIN?
- GDPR. DK: "GDPR på 5 minutter"
Eleverne deles i grupper af 3-4 stykker, der hver skal forberede et lille oplæg for resten af klassen om hver case
- Hvad handler casen om?
- Hvad er det for data, der er tale om?
- Hvad skal vi være opmærksomme på i forhold til borgeres rettigheder
Modul 4: Introduktion til databaser
- Læsning IFTEK: Hvad er en database?
- Prøv at oprette en profil på BASEPORTAL eller et lignende DBMS (Database management system).
- Eleverne skal nu skabe en enkel database: Opret 3 tabeller. Kunde, ordre og produkt. Ordre skal være afhængig af kunde og produkt. Man kan kun bestille et produkt, hvis man er oprettet som KUNDE i KUNDE-tabellen og man kan kun bestille produkter, der findes i produkt-tabellen. Benyt forskellige relevante datatyper. Der skal være ID, tekst, priser, opslag og billeder (af produkterne) og evt link.
Modul 5: Normalisering, Client/server og 3 lags-modellen
- Man kan evt lade eleverne se Video om client server
- Lad dem analysere den database, de har fremstillet med IFTEK 3-lagsmodellen
- Man kan introducere til ER-diagrammering, modellering og normalisering efter behov. Brug denne IFTEK-side
LINKS
- FilmCentralen: Internettet i samfundet