Reklamespil er et forløb til c-niveau, der sætter eleverne i stand til selv at konceptudvikle, designe og implementerer simple reklamespil i eks. Scratch fra MIT og/eller code.orgs app-lab og bruge kendskabet til at analysere og vurdere reklamespil.
Udgangspunktet for forløbet er humanistisk/merkantilt med fokus på formidling, målgrupper og budskab. Det kan tones i en merkantil retning ved fokus på spil med fokus på salg af produkter, mens det omvendt også kan gives en mere humanistisk vinkel ved at fokusere på spil, der fremmer et bestemt budskab.
Forudsætninger
Teknologi: Adgang til PC/MAC med browser samt konto (gratis) hos code.org og/eller MIT.
Læreplansmål
- Konstruktion af mindre spil
- It-systemers betydning for brugere: hvordan har reklamespil været med til at påvirke vores forståelse af værdi og pris på nettet.
- It-systemers arkitektur: udpege om elementer/problematikker tilhøre funktions-, data- eller brugergrænselag
- Kendskab til betingelser, løkker, forgreninger og variable i via blokprogrammering af mindre spil
- Beskrive, analysere og udarbejde interaktionsdesign
- Throaway prototyping som udviklingsmetode til at komme frem til nye idéer til spil.
Lektionsplan
https://prezi.com/xzg0myshys3q/reklamespil/?webgl=0
Omfanget af forløbet er ca 32 timer, som med fordel kan afvikles i en løbende vekslen mellem en introduktion til konceptudvikling/analytiske redskaber og en introduktion til det at kode et simpelt spil i scratch fra MIT eller AppLab fra code.org.
Dobbeltlektion | koncept/analyse | trinvis forbedring |
---|---|---|
1 | Introduktion; Reklamespils karakteristika, historie og betydning | |
2 | Genrer | Bevægelse af figur, animation |
3 | Målgrupper | "Fjender", bevægelsesmønstre |
4 | Spillertyper, konceptudvikling | Skud, hændelser |
5 | Idéevaluering via AIDA | Point, Andre elementer, |
6 | Gameplay, Modellering af funktionalitet | Tid |
7 | Gameplay, Brugergrænseflade | Flere baner |
8 | Trinvis forbedring | Projektarbejde |
9 | Projektarbejde | Projektarbejde |
10 | Projektarbejde | Projektarbejde |
11 | Projektarbejde | Projektarbejde |
12 | Projektarbejde | Projektarbejde |
13 | Evaluering af reklamespil, brugertest | Afprøvning |
14 | Afprøvning, | Finpudsning |
15 | Innovative Aspekter | Fælles Afprøvning |
16 | Opsamling | Prøve |