I dette forløb skal I i tæt samarbejde med en virksomhed udvikle et it-system. I skal tage udgangspunkt i et behov i virksomheden.
Et eksempel på en opgave og en løsning kunne være følgende:
En meget stor virksomhed har en mængde termokander og køkkenpersonalet mangler altid mellem 10 og 20 %.
Løsningen kan være at placere en "Smart Safety" på hver termokande. Når en medarbejder kommer forbi, scannes mærket f.eks. med en mobiltelefon og der går en mail til køkkenpersonalet om, hvor kanden er.
- Overvejelser før første virksomhedsbesøg
- Kravspecifikation
- Første virksomhedsbesøg
- Arbejde med opgaven - valg af udviklingsmodel
- Arbejde med opgaven - en model bag løsningen
- Andet virksomhedsbesøg
- Perspektivering
Virksomhedssamarbejde - til læreren, Virksomhedssamarbejde - faglige mål, Virksomhedssamarbejde - materialer
Links - Innovation
Woop: GPS-mobil-app udviklet af de danske spejdere til leg i naturen! Både til android og iphone.
Neis: Netværk for Entreprenørskab og Innovation i Skoler med samarbejdsmuligheder, kurser og konkurrencer.
EMU: KIE-modellen: Forslag til innovation i timerne via Kromann & Funch Jensens KIE-model: kreativitet, innovation og entreprenørskab. Se også: http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/innovation.html
Asterix: Innovation: Temanummer om innovation fra Aahus Universitet, DPU